Ahlan Wa Sahlan Ya Kawan2... sila lah layari blog ini. .....

NEW BLOG FOR SQUARE KUFI RESEARCH AND TUTORIAL

To focus on research and tutorial on square kufic, please go to my new blog here http://kuficresearch.blogspot.com/
Thank you.

Saturday, December 22, 2012

MENJAWAB ISU TUDUHAN HIPOKRIT (1)
Berhubung tuduhan saya kepada sesetengah ahli FoKS yang hipokrit dalam berkarya, yang dipanjangkan oleh Ariff ke page FoKS confidential utk dijawab maka inilah jawapan saya. Maaf kerana menggunakan media blog saya untuk menjawab kerana jawapan saya ini tidak disokong formatnya oleh page facebook.

Inilah jawapan saya;
Jawapan ini merujuk kepada discussion yang berlaku di mana saya ada mengatakan "i hate hipocracy".Link kepada discussion itu adalah seperti berikut dimana discussion yang tidak relevan tidak disertakan:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=4097721887610&set=o.134555229906187&type=1&theater

Manakala karya yang didiskusikan adalah yang berikut:

Sila ikuti dengan hati terbuka selaras dengan disiplin mencari ilmu. Saya bukan nak menembak sesiapa, cuma mempertahankan pendirian saja.

1.AbdulWahab Khalid Sy rasa lebih sedap ainnya bertutup...sb sifatnya ditengah mmg bertutup...kalu x leh elak boleh laa...

- ini komen dari orang yang ada ilmu bukan dalam kufi sahaja

2.Chegu Izatt Betul Ustaz, tp ini technically kufic correct dlm foks . s tgk ramai dh pkai ain kotak, so sy pkai yg ni. kufi pembetulan akan di up sbntar nanti. Insya Allah.

-pandai2 kata technically kufic correct dalam foKS. Refer charta mana?

3.Abi Husna sambugan ain di tengah pada Nasta'in tak boleh sebab mengganggu karakter huruf, ain bongkok hanya bersambung di dasar.

-saya refer charta FoKS, ok!       


4.Chegu Izatt Maaf. Jika masalah samb. Sy hanya akan diskus bila semua senior lain join skali. Kita bincang. Deep conversation with adrin or karyakufi or else.

            -mula2 tak boleh terima teguran saya

5.Chegu Izatt Bg saye, bkn org lain, itu masih Ain. Soal sambungan, na'budu pun ditgh jgk. Dua² masih readable. Cuma kelihatan jggal skit.

-mungkin bila dah refer carta, baru perasan teguran saya tu betul

6.Ariff Ashaari 99.9% saya bagi, congrats Chegu Izatt!
(markah adalah untuk 'strokes' yaitu kemahiran menggunakan variasi huruf mengikut carta, penyambungan yang betul dan teknikal). Perkara pokok sahaja. Terima kasih.

-ni yang saya kata hipokrit. Kenapa? Sila rujuk carta. Adakah ain tu mengikut carta? Tak,sebab ain tengah ain kotak. Ok, lets say dia guna variasi, ada carta tunjukkan sambungan ain cangkuk kat tengah? Tak de. So, salah ke saya kata hipokrit sedangkan selama ini kalau newbies buat kuf tak betul, terus belasah – rujuk carta, rujuk carta…Dari berminat terus terkujat..

7.Chegu Izatt Thanx en. Ariff Ashaari. Masa sy buat kufi ni, sy bg 110% fokus. Sy rase puas bila siap ayat terakhir hingga editing terakhir. Jd, kalau ade org ckp masih ade ralat, sy terima. Org puji, sy lg terima. Tp sy tau ia xkan puaskan kehendak citarasa semua. (: anyway, kpd yg komen, sy rase elok try, dgn idea anda sendiri, kalau ble, hamzah kekalkan di tempatnya. Kerana ia sebahagian ayat, pndapat sya.)

-orang yang komen tu dah lama buat dik oi..

http://kufiart.blogspot.com/search/label/Fatihah%20n%20Basmallah
http://kufiart.blogspot.com/2011/02/basmallah.html

8.Abi Husna kalau berpegang pada carta foks sebagai rujukan, sila ubah carta FoKS, mana ada sambungan 'ain di tengah badan?

9.Abi Husna sorry guys, i hate hipocricy

10.Chegu Izatt omg. I respect all the seniors. Ariff Ashaari, Karya Kufi, Adrin Pandurama, Muhammad Sobirin Abdul Hamid .Senior² tlg jwb pls. Or else, ini xkan berkesudahan kerana 1 huruf.. I know that all of u are matured enough to handle this. Peace.

11.Ariff Ashaari relax, refer pada discussions yang lepas2, ada banyak Ein yang penyambungan keluar dari tengah. Semua sepakat. Kenapa sekarang jadi isu?

12.Abi Husna so update lah chart kalau tknk jadi isu, what happen to newbies yg refer chart kala chart tak update?

13.Ariff Ashaari Sebenarnya saya personally memang nak update charta tu, tapi sehingga sekarang belum berkesempatan. Walaupun begitu, sebagai rujukan masa kini adalah memadai, isu yang di ketengahkan adalah tentang stroke penyambungan. Dan sememangnya stroke ini bukan yang terbaik, tetapi diterima ramai dan mempunyai kelebihannya yang tersendiri. Saya berikan contoh; cuba buat kufi 'Abdul. Pilihan yang ada ialah samada menggunakan 'Ein penyambungan di tengah atau compromise huruf Ba (Ba rumah terlangkup/Ba guna 'awning') Dari segi keutamaan, saya pilih 'penjagaan rumah' berbanding 'penyambungan'. Ma'af jika komen saya bersifat peribadi, ini ada lah kerana menghormati pendirian yang lain. Terima kasih.

1-Bukan yang terbaik – betul ke? Atau memang salah sama sekali
2.Diterima ramai- betul ke? Saya sampai kiamat tak boleh terima
3.Mempunyai kelebihan tersendiri – apa dia? Space usage? Variation? Artistic?Balancing?
4. Dari segi keutamaan, saya pilih 'penjagaan rumah' berbanding 'penyambungan'
-nak je saya kata sekali lagi hipokrit, tapi ikut kronologi discussion ni arif masuk tengah2, mungkin dia tak faham sepenuhnya isu ini. Tapi kerana dia dah terbagi 99.9% kepada artwork ni, terpaksalah backup juga.
Penjagaan rumah  atau penyambungan?
Lihat comparison ini:


     


        kalau benar penjagaan rumah yang diutamakan, sudah tentu variasi lain yang diguna, lihat comparison pada gambar terbawah tu.

14.Muhammad Sobirin Abdul Hamid i got u abi....haha....sori tau kalo telewat sikit....or telalah topic ker...aku xsanggup baca dari atas banyak sgt...ni pasal ain tengkok tengah kan? kalo ain awal logik..kalo ain tengah xlogic sbb nmpak cacat...sekian dan malas nak huraikan lebih2...hahahahhaa...

15.Abi Husna at last,.. someone understand something alhamdulillah..

16.Azizi Mohammed Isa huh.. pompam pompam lg.. xpe la.. ni kan kelas tgh ON... so, Sobirin , ayat ko tu x jelas kemana tuh... Ain ni yg kena reman skang ni.. http://prntscr.com/lmeus
17.Azizi Mohammed Isa Ain tu sedang di reman la abam.. sdg disoal selidik di kantor polisi.. dia salah ka x salah ka.. belom tau dong.. hahahaha

18.Muhammad Sobirin Abdul Hamid satu lgi....aku slalu dgr org ckp pasal carta...? carta tu memang sengaja mula2 dulu aku buat mcm tu...semua huruf kebanyakannya xseragam....kalo rajin ubah ler...aku buat mcm tu pun sbb selain org dpt tgk huruf2 kufi...atleast org dpt idea untuk gunakan huruf...sbb tu aku saja letak huruf yg xseragam dan beterabur...@ bukan dkt variasi.... kalo kurang tlg tambahkan...

19.Azizi Mohammed Isa yup emang nya btol tu pak.. bapak publish pun bukan mau kasi lawan sapa2 pnya chart, kan?..kan..kan.. tapi stgh org mikirnya lain.. dia ingat itu sudah mandotori... so, pak loyar, camna dgn itu Ain? mau kasi tangkap atau mau kasi lepas? klu salah nya skit, kasi warning aje pak... hehehe..

-kalau carta ini sebagai rujukan sahaja, seharusnya ada pemebritahuan yang jelas agar newbies tahu. Makluman yang ada boleh ditafsir sebagai mandatory


20.Muhammad Sobirin Abdul Hamid sbb ianya tampak seperti mau menggampangkan sesuatu, memburukkan, mengenten cacet kan...menampakkan sosok2 hijo...kita tangkap aja dong....mcm tak sesuaey disitu...hahaha........

21.Uzaini Amir tentang carta, saya pun masih mengumpul sebanyak maklumat yang boleh supaya carta itu lengkap, tanpa ada sebarang kompromi, namun sesiapa disini yang siap dulu sila post, saya akan ikut jua, dan saya rasa bukan AIN je yang direman, terdapat juga huruf2 lain yang ditahan reman..

Kalau ikut pada penilaian saya, Sob, Ustaz Wahab dan Uzaini memang tak setuju dengan ain itu tetapi Azizi masih berbelah bagi. Manakala Arif dan Adrin bersetuju dengan ain itu
Ok, itu pendapat masing2 . kita raikan . Tetapi kenapa saya kata hipokrit telah terjawab pada item 6 dan 13(4) di atas
Mungkin kerana permintaan tolongnya dari otai2 tak memihak kepadanya (item 10), malah jawapan sob amat clear (item 20) lalu pembetulan dibuat pada karyanya.


            tapi saya tak faham kenapa mamat ni marah sangat dengan teguran  saya. Saya tak tahu yang mamat ni tak boleh    ditegur, but at least, respect la sikit pada seniority, walaupun saya ni bukan pro sehebat arif, adrin ,suhaili, sob, azizi, uzaini dll.

sori la bro, kalau bukan Quran lu lantaklah nak buat apa. Tapi sebab ini Quran, gua terpaksa tegur.

22.Ariff Ashaari sebelum buat carta yang terbaru, kena kupas dulu bro Uzaini Amir, apa isu 'Ein ni sebenarnya?
-Masya Allah… habis yang dok bincang panjang lebar tu apa?



No comments:

Post a Comment

kufi
kufi on canvas, karya kufi, kufi store